close
close

Voice News

CA News 2024

searchengine

Het kabinet van Netanyahu stemt voor de sluiting van Al Jazeera-kantoren in Israël vanwege de oplopende spanningen

TEL AVIV, Israël – De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft zondag gezegd dat zijn regering unaniem heeft gestemd voor het sluiten van de lokale kantoren van de Qatarese omroep Al Jazeera, waardoor de langlopende vete van Israël met de zender escaleert in een tijd waarin onderhandelingen over een staakt-het-vuren plaatsvinden. met Hamas – bemiddeld door Qatar – winnen aan kracht.

Volgens een verklaring van het kantoor van Netanyahu wordt het besluit onmiddellijk van kracht. Het zou onder meer kunnen gaan om het sluiten van de kantoren van de zender in Israël, het in beslag nemen van uitzendapparatuur, het voorkomen van de uitzending van de reportages van de zender en het blokkeren van zijn websites, aldus de verklaring.

Israëlische media zeiden dat de stemming Israël in staat stelt de zender gedurende 45 dagen te blokkeren van zijn activiteiten in het land, aldus het besluit.

“Al Jazeera-verslaggevers hebben de veiligheid van Israël geschaad en opgehitst tegen soldaten”, zei Netanyahu in de verklaring. “Het is tijd om het Hamas-mondstuk uit ons land te verwijderen.”

Aangenomen wordt dat deze buitengewone stap de eerste keer is dat Israël ooit een buitenlands nieuwskanaal heeft gesloten, hoewel de regering in het verleden actie heeft ondernomen tegen individuele verslaggevers. In de verklaring van het kantoor van Netanyahu staat dat de regering op grond van een wet die vorige maand is aangenomen actie kan ondernemen tegen een buitenlandse zender die wordt gezien als ‘schade aan het land’.

Er was geen onmiddellijk commentaar van het hoofdkantoor van Al Jazeera in de Qatarese hoofdstad Doha. Maar verschillende Al Jazeera-correspondenten gingen de lucht in om hun inzicht te geven in de gevolgen van het besluit voor de zender.

Een correspondent van Al Jazeera op zijn Arabische dienst zei dat het bevel gevolgen zou hebben voor de activiteiten van de omroeporganisatie in Israël en in Oost-Jeruzalem, waar het al maanden live opnamen maakt sinds de aanval van 7 oktober die de oorlog in Gaza veroorzaakte.

Het zou de activiteiten van Al Jazeera in de Palestijnse gebieden niet beïnvloeden, aldus de correspondent.

Een andere correspondent van de Engelse zender Al Jazeera zei dat het bevel de zender verbood “kantoren te bekleden of deze te exploiteren” in Israël. Hij zei dat de websites van de omroeporganisatie zouden worden geblokkeerd, hoewel ze zondagmiddag in Jeruzalem nog steeds toegankelijk waren.

Het besluit dreigt de spanningen met Qatar te verhogen in een tijd waarin de regering van Doha, samen met Egypte en de Verenigde Staten, een sleutelrol speelt in de bemiddelingspogingen om de oorlog in Gaza te stoppen.

Qatar heeft vooral de banden met Netanyahu onder druk gezet sinds hij opmerkingen maakte waarin hij suggereerde dat Qatar niet genoeg druk uitoefent op Hamas om het land ertoe aan te zetten toe te geven aan zijn voorwaarden voor een wapenstilstand. Qatar herbergt Hamas-leiders in ballingschap.

De partijen lijken dicht bij een akkoord te zijn, maar meerdere eerdere gespreksrondes zijn zonder overeenstemming geëindigd.

Kort na het besluit van de regering bekritiseerden kabinetsleden van de Nationale Eenheidspartij de timing ervan en zeiden dat dit “de pogingen om de onderhandelingen af ​​te ronden zou kunnen saboteren en voortkomt uit politieke overwegingen.” De partij zei dat zij het besluit in het algemeen steunde.

Israël onderhoudt al lange tijd een wankele relatie met Al Jazeera en beschuldigt het bedrijf van vooringenomenheid. De betrekkingen kwamen bijna twee jaar geleden in een grote neergang toen Al Jazeera-correspondent Shireen Abu Akleh werd gedood tijdens een Israëlische militaire aanval op de bezette Westelijke Jordaanoever.

Die betrekkingen verslechterden verder na het uitbreken van de Israëlische oorlog tegen Hamas op 7 oktober, toen de militante groep een grensoverschrijdende aanval uitvoerde in het zuiden van Israël, waarbij 1.200 mensen omkwamen en 250 anderen gegijzeld werden.

In december doodde een Israëlische aanval een cameraman van Al Jazeera terwijl hij verslag deed van de oorlog in het zuiden van Gaza. Het hoofd van het bureau van de zender in Gaza, Wael Dahdouh, raakte bij dezelfde aanval gewond.

In 2017 dreigde Israël de geloofsbrieven van een Al Jazeera-verslaggever in te trekken nadat een interview opdook waarin de verslaggever zijn steun uitsprak voor het Palestijnse ‘verzet’.

Een bevel om een ​​omroeporganisatie te verbieden wordt door de Israëlische regering gezien als een buitengewone maatregel, die media in grote lijnen toestaat in het land actief te zijn. De regering heeft in het verleden echter perskaarten ingetrokken die aan individuele correspondenten waren afgegeven vanwege hun berichtgeving.

Het land beschikt over een kritische en openhartige lokale mediascene, hoewel Israël van mening is dat sommige internationale media vooroordelen koesteren.

Al Jazeera is een van de weinige internationale mediakanalen die tijdens de oorlog in Gaza zijn gebleven. Ze zenden bloedige beelden uit van luchtaanvallen en overvolle ziekenhuizen en beschuldigen Israël van bloedbaden. Israël beschuldigt Al Jazeera ervan samen te werken met Hamas.

Al Jazeera, dat wordt gefinancierd door de Qatarese regering, reageerde niet onmiddellijk op een verzoek van The Associated Press om commentaar.

Hoewel de Engelse activiteiten van Al Jazeera vaak lijken op de programmering van andere grote omroepnetwerken, publiceert de Arabische tak vaak woordelijke videoverklaringen van Hamas en andere militante groeperingen in de regio. Op soortgelijke wijze kwam het land onder zware Amerikaanse kritiek te staan ​​tijdens de Amerikaanse bezetting van Irak, nadat dictator Saddam Hoessein door de invasie van 2003 ten val werd gebracht.

Al Jazeera is gesloten of geblokkeerd door andere regeringen in het Midden-Oosten. Daartoe behoren Saoedi-Arabië, Jordanië, de Verenigde Arabische Emiraten en Bahrein tijdens een jarenlange boycot van Doha door de landen te midden van een jarenlang politiek geschil dat in 2021 eindigde.

De ontwikkeling van zondag deed onmiddellijk denken aan de sluiting van Al Jazeera door Egypte na de militaire machtsovername van het land in 2013 na massaprotesten tegen president Mohammed Morsi, een lid van de Islamitische Moslimbroederschap. De zender bracht veel van de protesten van de Broederschap live verslag uit, tot woede van de Egyptische militaire regering. Destijds vielen Egyptische veiligheidstroepen een luxe hotel binnen waar de zender opereerde en arresteerden correspondenten.

De Australiër Peter Greste, de Egyptisch-Canadese Mohamed Fahmy en de Egyptische producer Baher Mohamed kregen gevangenisstraffen van tien jaar, maar werden later in 2015 vrijgelaten onder wijdverbreide internationale kritiek.

Egypte beschouwt de Broederschap als een terroristische groepering en beschuldigde zowel Qatar als Al Jazeera ervan haar te steunen.

Gambrell rapporteerde vanuit Jeruzalem.